Eastcoast adventures - Reisverslag uit Cairns, Australië van Janycke Swart - WaarBenJij.nu Eastcoast adventures - Reisverslag uit Cairns, Australië van Janycke Swart - WaarBenJij.nu

Eastcoast adventures

Blijf op de hoogte en volg Janycke

21 December 2014 | Australië, Cairns

Na ruim 2500 kilometer afgelegd te hebben is mijn reis langs de eastcoast ten einde gekomen. Morgen pak ik het vliegtuig richting Melbourne om daar de kerstdagen te spenderen en na de kerst pak ik de bus naar Sydney om oud en nieuw daar te vieren en Ellen te meeten. Maar eerst nog even een update vanuit de zon!

Na Noosa ben ik richting Rainbow Beach vertrokken voor mijn Fraser Island tour. Had ik van tevoren geweten dat ik zou slapen in een mini tent op een camping waar ik ook mijn eerste grote vogelspin zou zien lopen en slangen zou vinden bij de keuken, was ik waarschijnlijk never nooit gegaan. Een hele ervaring rijker dus. De tour was geweldig: rondscheuren in een 4x4, stops bij prachtige meren, de haaien en schildpadden zien zwemmen vanaf het hoogste punt van het eiland, feesten op de camping bij het kampvuur en heel veel nieuwe vrienden maken die ik vervolgens tijdens mijn verdere reis weer tegen zou komen. Daar bestond het eigenlijk uit. Drie heerlijke dagen!

Na de Fraser Island tour ben ik verder gegaan naar Rockhampton. Hier zat ik op een resort en had ik de eerste nacht de luxe dat ik een eigen kamer met eigen badkamer had. Geloof me, je voelt je als een koningin na al die nachten op dunne kussens slapen, kamers zonder airconditioning en douches en toiletten moeten delen met meer dan honderd man. Ik heb hier een tour gedaan naar een crocodile farm en ook mijn eerste keer krokodillenvlees gegeten. Best lekker trouwens, smaakt een beetje naar vis. De volgende dag kwam er een roommate bij en heb ik samen met haar de tour naar Great Keppel Island gemaakt, een prachtig eiland waar we heerlijk hebben gesnorkeld tussen de tropische vissen en hebben genoten van de zon.

Op naar de meest waanzinnige tour die stond geboekt, op naar Airlie Beach voor de whitsundays. Voordat ik op de boot zou stappen voor drie dagen had ik mezelf eerst wat tijd gegeven in Airlie beach en drie dagen er rondgestruind. Geen straf, het hostel was net een klein bungalowpark en ik kwam mijn fraser vrienden weer tegen en heb met hun dus een mooie avond kunnen stappen. Ook mijn roommate van Great Keppel Island was in Airlie Beach en ik kwam zelfs weer een oude roommate uit Noosa tegen. Mijn avonden waren dus zo gevuld met wat drankjes op het terras en goede gesprekken (heel interessant, één meisje kwam uit Israel en ja over de situatie daar wilde ik natuurlijk alles van weten) en overdag lekker zonnen bij het zwembad en shoppen in het dorpje.

Na deze relaxte dagen stapte ik op een groot zeiljacht voor de whitsundays. Waar iedereen de mooiste foto's heeft gemaakt van stranden die witter dan wit zijn en de zee blauwer dan blauw, kwam ik helaas niet verder dan foto's van de boot en de swimsuits die we elke dag aan moesten tegen de kou: het was noodweer. Geen buien van een half uur, nee lekker twee volle dagen stortbuien alsof je onder de douche staat. De crew kon ons gelukkig nog vrolijk houden, dus we hebben er maar het beste van gemaakt, maar stiekem is het wel zonde uiteraard. Wel heb ik gesnorkeld met een reuze schildpad en genoten van het mooiste onweer dat ik ooit heb gezien. Onder het zeil op de boot kijken naar de flitsen die over de oceaan oplichten is toch ook wel erg uniek. En de whitsundays is de whitsundays niet zonder een afterparty in Airlie Beach, dus ook een hilarische avond gehad bij terugkomst.

Op de boot kwam ik ook Laura tegen, een meisje uit Duitsland. Na de whitsundays stond mijn Magnetic Island tour op het programma en heel toevallig ging zij daar ook naar toe. Na de eerste dag even rustig aan te hebben gedaan, zijn we de volgende ochtend om vijf uur opgestaan (ja ja, geheel vrijwillig, zeg maar niets) om te kijken naar de zonsopkomst. Hoewel het bewolkt was en de zon op kwam achter de bergen van een ander eiland (wisten wij veel), was het toch prachtig om te zien. Na het ontbijt hebben we vervolgens de bus gepakt naar het National Park en daar de Koala Walk gedaan, een tocht van anderhalf uur waarbij je wilde koala's zou moeten spotten. Uiteraard niks gezien. Door het vroege opstaan heb je opeens zeeën van tijd, dus na de lunch hebben we een scooter gehuurd en zijn we gaan rondtouren over het eiland. Privé stranden, wallabies voeren en waanzinnige uitkijkpunten. Een betere dag kon ik me niet voorstellen. Om het goed af te sluiten hebben we nog fanatiek meegedaan aan de bingo bij het hostel en hoopten we op de hoofdprijs van 400 dollar, maar ik geloof dat ons geluk van die dag op was helaas. Heerlijke dagen, het leek wel vakantie!

En ja, toen was het tijd voor mijn laatste stop: Cairns. De eerste dag had ik meteen mijn allergrootste uitdaging van mijn reis: een introductieduik op de Great Barrier Reef. Na ooit een paniekaanval te hebben gehad midden in de oceaan omdat de golven zo hoog waren dat ik niemand meer kon zien, ben ik als de dood voor open zee. Maar goed, reizen zou reizen niet zijn als je ook je angsten probeert te overwinnen, dus had ik in Byron Bay al mijn duik geboekt. Hoewel ik er enorm tegenop zag, bleek dit de beste beslissing ooit te zijn geweest. De eerste duik deden we in de ochtend, na een kleine introductie en de rustgevende woorden dat de kans om haaien te spotten ontzettend klein zou zijn. Tijdens de eerste duik zag ik nemo, de prachtig gekleurde koraalriffen en nog meer tropische vissen. Na de lunch mocht ik echter nog een keer duiken (miscommunicatie bij de crew, ik had eigenlijk moeten betalen) en omdat alleen ik en nog één andere jongen een tweede duik hadden geboekt kregen we dit keer een extra lange privé tour, met als gevolg dat we een octopus zagen en een gigantische rog onder een van de rotsen. De octopus is schijnbaar zeldzaam om te zien (heel de crew stond op z'n kop toen ze hoorden dat we die gespot hadden), dus ik heb blijkbaar gigantische mazzel gehad. Van haaien niks gemerkt, hoewel ik na het duiken stiekem toch wel hoopte dat ik er de volgende dag een zou spotten.

De volgende dag ben ik namelijk nog een keer naar the Great Barrier Reef geweest voor de relaxing tour. Dit keer waren we op een andere plek en dus weer een compleet ander beeld. Ik was echter nog geen vijf minuten aan het snorkelen of ik schrik me de pleurus omdat ik, jawel, een haai zag zwemmen. Voor sommigen misschien een kleine haai (1,4 meter welteverstaan, een black tip reef shark), voor mij was hij groot genoeg om me een top dag te bezorgen. Uiteindelijk bleef de haai de hele ochtend rondom onze boot zwemmen en kwamen er zelfs nog twee kleinere haaien hem vergezellen. Ook nemo heb ik weer gespot, de schildpadden weer gezien en toen we terug zeilden naar Cairns sprongen de dolfijnen naast onze boot. Ik geloof dat ik nu dan ook wel de meest bijzondere dieren van de oceaan heb gezien, en opnieuw, dit alles was heel zeldzaam. Lucky you bleef de crew maar zeggen.

Na deze twee, stiekem best vermoeiende, tours had ik een vrije dag in Cairns. Hier heb ik gebruik van gemaakt door lekker de hele dag te shoppen in het shopping centre en thuis te komen met een nieuw jurkje, een shirtje en een selfie stick voor de iphone. Scheelt me weer een dure gopro kopen. De volgende dag had ik de Uncle Brians tour naar de rainforest en de watervallen. Ik heb nog nooit zo'n leuke crew gehad, ik heb me dood gelachen om de flauwe grappen van 'cousin amber'. En opnieuw heb ik weer angsten moeten overwinnen want god o god, een spin groter dan mijn hand hing een paar centimeter boven het pad wat we moesten volgen. Of ik er even onder door wilde gaan. Ik kon wel janken, zo groot. Ik geloof dat dat het enige is wat ik straks niet ga missen, de angst om joekels van spinnen overal tegen te komen. Maar goed, ik kon moeilijk achterblijven dus ook dit heb ik voor elkaar gekregen. De watervallen waren mooi en een verkoelende duik is lekker, maar omdat het dry season is, waren de watervallen wat droger dan normaal. De waterval van de herbal essence reclame was zeg maar een zielig douchestraaltje wat van de rotsen afgleed.

En dan mijn laatste dag in Cairns. Vandaag heb ik met Peter (ook uit Nederland) heerlijk relaxt bij de lagoon gelegen en vanavond is mijn afscheidsdiner met Laura. Laura heb ik vanaf whitsundays elke dag gezien, dus dat zal best apart zijn. In Nederland maar snel een reünie plannen dus. Morgenochtend om tien uur vertrek ik richting het zuiden en breken mijn laatste twee weken in Australië alweer aan. In Nederland dan ook snel maar weer mijn volgende trip naar Australië plannen, want ik ben hier nog lang niet klaar!

Via deze weg wens ik iedereen alvast een fijne kerst en een heel goed nieuwjaar. Ik zal op jullie proosten vanaf de andere kant van de wereld!




  • 21 December 2014 - 09:06

    Alka:

    Hee Janycke!

    Wat leuk om te lezen, ik zit nu namelijk op bangkok airport te wachten op mijn vlucht naar Sydney! Ik ga ook een trip langs de oostkust maken. Tussen kerst en oud en nieuw zit ik ook in Sydney, wie weet spotten we elkaar 31 dec wel op een of ander tof feest:). Je hebt me zeker op ideeen gebracht voor mijn eigen trip. Super leuk!!

  • 21 December 2014 - 13:53

    Miriam:

    ha he daar aan de overkant. Bedankt weer voor je leuke verslag van je reis. Is echt leuk om je zo te kunnen volgen. Geniet van de feestdagen.

  • 21 December 2014 - 14:29

    Marianne:

    Ondanks dat we regelmatig even appen vind ik het heerlijk om jouw verslagen te lezen..... geniet van de zonnige Kerst ( van de 23 x dat je kerst vierde is dat al jouw 3e op slippers ;) !) Liefs van ons xx

  • 21 December 2014 - 23:14

    Oma Hetty:

    Lieve kleindochter,

    Ik ben trots op je. Een mens die zichzelf - haar angsten - overwint, kan de wereld aan!
    Geweldig meid, wat jij allemaal ziet. En ja, een lucky girl ben je altijd al wel geweest geloof ik, zeker als het om dit soort belevenissen gaat. Heel fijn om je zo te kunnen volgen, je beschrijft het allemaal
    hartstikke goed! Maar o.k. even wachten met die nieuwe agenda, hè? Het is ook fijn als je weer hier bent.
    Er zijn allerlei mensen die daar erg naar uitkijken, onder wie je oude opa en oma.
    Maar geniet ze nog, heel gezellige kerstdagen met mijn familie. Er ligt daar een kerstkaart voor je als het goed is!
    Tot de volgende.... een dikke hug, XXXX opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Janycke

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 17930

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 08 Maart 2015

Amerika

07 Januari 2015 - 09 Februari 2015

Nieuw Zeeland

16 November 2014 - 07 Januari 2015

Australië

23 Oktober 2014 - 15 November 2014

Rondreis Thailand

03 September 2012 - 04 Februari 2013

Curaçao

Landen bezocht: