Het land van karma en insecten eten - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Janycke Swart - WaarBenJij.nu Het land van karma en insecten eten - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Janycke Swart - WaarBenJij.nu

Het land van karma en insecten eten

Blijf op de hoogte en volg Janycke

01 November 2014 | Thailand, Chiang Rai

Tijd om maar een berichtje te plaatsen, want als ik moet wachten tot ik wat meer tijd heb dan horen jullie voorlopig niks van me en heb ik straks veel te veel verhalen te vertellen om in een verslag te typen. Het moet niet al te gek worden hè?

Na een lange vliegreis met een tussenstop in Dubai (thanks Dubai, het uitzicht was fenomenaal) landde ik vorige week donderdagmiddag in Bangkok. De eerste dag heb ik rustig aan gedaan om dag twee door een privé chauffeur naar de plekjes te worden gebracht waar in heen wilde (ja echt, mijn privé chauffeur. Kostte me dertig euro voor de hele dag). Dus ben ik naar The Crocodile Farm geweest. Een park met alle wilde dieren; apen, olifanten, tijgers en dus krokodillen. Alle dieren zaten alleen aan een ketting, dus ik keek vol afschuw naar de beestjes. Maar Thailand is het land van de karma, dus dan maar iets goed doen: ik heb wel een klein tijgertje de fles gegeven. Fantastisch lief beest.

In het Baiyoke sky tower (uitzichttoren van 381 meter hoog) heb ik 's avonds vervolgens een buffetje geproefd en genoten van het schitterende uitzicht over de verlichte stad.

De dag erna werd ik om kwart voor negen wakker gebeld dat de groep beneden in de lobby zat te wachten op de meeting van half tien, of ik er bij kon zijn. Heerlijk begin van de dag..
Na de meeting ben ik door Bangkok gaan lopen en 's avonds aangesloten bij het welkomsdiner.

Ja en dan begint de groepsreis, wat betekent dat het misschien vakantie mag lijken maar voor avondmensen is het elke ochtend opstaan tussen zes en zeven uur niet echt vakantie te noemen. Maar elke dag is het het waard! In Bangkok hebben we een fietstocht gemaakt die fantastisch was, door de smalle straten, door Chinatown om vervolgens midden tussen het groen te fietsen wat zich in de stad verschuilt. Genoten! Ook hebben we een boottocht gedaan door de Klongs, smalle zijriviertjes waar de huizen op houten palen midden op het water staan en de mensen vrolijk zwaaien als je voorbij vaart. Uiteraard mogen de vele paleizen- en tempelbezoeken ook niet ontbreken. Inmiddels begint de groep al tempel-moe te worden.

Na Bangkok zijn we verder gereisd richting Tak, een klein provinciestadje waar ze op de markt de delicatessen van Thailand serveren: kevers, sprinkhanen, meelwormen en cocons. Insecten eten? Check! Aan de sprinkhaan en een cocon van zijdelarve heb ik me durven wagen en ik moet zeggen, nog best lekker ook. Vooral de sprinkhaan, alleen jammer van de stukjes die tussen je tanden blijven zitten van het schildje.

Na Tak door richting Chiang Mai met ondertussen een stop in een olifantenziekenhuis. De naam zegt het al: hier worden (gewonde) olifanten opgevangen en verzorgd. Veel komen uit de jungle bij de grens naar Myanmar, omdat daar veel rebellen zitten die overal landmijnen verstoppen. Mutala, de bekendste olifant van het park, is daar een voorbeeld van en haar rechter voorpoot moest geamputeerd worden. Inmiddels heeft ze een prothese en kan ze weer stukken lopen (ja echt, een olifant met een prothese).

Na het ziekenhuis was het tijd voor wat kinderspel, de jungle flight! Heerlijk over de kabels tokkelen door de jungle en van de ene boom naar de andere boom slingeren als wilde apen. En dat op tientallen meters hoogte. Ook nog een prachtig uitzicht over de jungle, wat wil een mens nog meer? Nou tropische regenbuien in ieder geval niet, want geloof me, dan ben je er snel klaar mee. Halverwege moesten we dan ook stoppen en te voet verder gaan. Maar midden door de jungle wandelen in zo'n stortbui is ook een heel avontuur. We hebben zelfs een slangetje gespot. Dan weet je weer dat je echt in de jungle loopt.

Chiang Mai kent ook een grote dierentuin, dus op onze vrije dag ben ik daar met drie van de groep naartoe gegaan. De dierentuin was zo groot dat er skytrains en busjes reden omdat het lopend niet te doen was. Heerlijk dagje en blij als kleine kinderen toen we de panda's hadden gezien.

Voor gisteren had ik de optionele excursie naar het Elephant Nature Park geboekt, het park waar ik in eerste instantie een week vrijwilligerswerk zou doen. Wat een prachtig park: groot, groen en ruim 40 olifanten tellend. We hadden de mogelijkheid on ze te voeren, te aaien, door de velden te lopen om ze in hun 'vrije natuur' te zien en om met ze mee te lopen de rivier in om ze te wassen. Allemaal geweldig. De olifanten komen vanuit het Olifantenziekenhuis bij het park terecht en worden daar voorbereid om weer de natuur in te gaan. Helaas is dat op dit moment nog niet mogelijk omdat de jungle te onveilig is vanwege alle landmijnen. Maar des te mooier is het park, hier hebben ze al zoveel ruimte gekregen. Ik moet wel toegeven dat ik een dag daar rondlopen genoeg vond, ik heb spinnen gezien die veel te groot waren voor mensen met een spinnenfobie, dus als ik daar een week in een bamboehutje had gezeten had ik doodsangsten uitgestaan haha.

Vandaag zijn we verder gereisd richting Chiang Rai. Hier blijven we twee nachten en daarna reizen we weer wat meer naar het zuiden toe.

Ik geniet dus volop ondanks het vroege opstaan (je mag lachen: morgen zes uur de wekker. Wie ziet mijn hoofd voor zich?). Thailand is een prachtig, afwisselend land en heeft op elke plek wel iets unieks te bieden. Ook de groep bevalt prima, met een aantal kan ik goed opschieten en met dat groepje doen we ook veel in onze 'vrije tijd', wat het natuurlijk leuker maakt. Alle leeftijden komen ook voor, van 22 tot 63. En tot slot weten de reisleiders veel interessante dingen te vertellen waar ik misschien later nog wel iets over zal schrijven, maar nu niet meer aan ga beginnen gezien het tijdstip hier. Ik ga dan ook lekker slapen en morgen het drielandenpunt bewonderen, het punt waar Laos, Thailand en Myanmar aaneengrenzen. Voor diegene die niet de facebook-foto's hebben gezien volgen de foto's later. Ik kan hier in het hotel niet op de computer mijn foto's uploaden helaas, dus dat doe ik als ik weer in Bangkok ben.

Liefs vanuit Thailand!

p.s. Oké een feitje dan: vanaf 2015 proberen een aantal Zuid-Aziatische landen de AEC op te richten, wat staat voor Asian Economic Communities. Het is vergelijkbaar met de EU. Thailand doet hier ook aan mee en maakt er inmiddels overal reclame voor, van vlaggen door de straten tot zegeltjes meegeven bij de boodschappen. Wie o wie wist al dat de AEC zou opkomen?


  • 01 November 2014 - 20:42

    Marianne:

    Heerlijk verhaal !! Je kunt altijd nog verslaggeefster worden ;)
    Genietse, dikke kus..

  • 01 November 2014 - 21:14

    Miriam:

    wat een leuk verslag zeg. Je hebt me echt meegenomen. Je maakt wat mee zo op vakantie. Gelukkig heb je met een paar medereizigers een klik zodat het ook leuk is. Is toch altijd afwachten nietwaar?
    Geniet er nog lekker van en morgen weer lekker gezond en vroeg weer op.

    Gr. Mriam

  • 02 November 2014 - 16:00

    Oma Hetty:

    Hee lieve kleindochter!
    Ik sluit me helemaal bij de vorige sprekers aan: wát een geweldig verslag!! Je kúnt het!
    En dat je geniet is ook wel duidelijk. Zaten die spinnen echt alleen bij die olifanten? Ik moet er niet aan denken en vind dat je je heel beheerst opstelt.
    Wie weet kom je thuis met een angst minden. Geniet ze heel erg verder en we kijken uit naar het volgende verslag. Hier is alles goed. Lieve groet, opa en oma (en wat het vroege opstaan van een avondmens betreft: eigen ervaring: je kúnt het leren!!)

  • 03 November 2014 - 15:25

    Lianne:

    Haha super verhaal met een typisch janycke-insteek.
    Vooral het vroeg opstaan kan inderdaad goed voor me zien haha.
    Half 9 college was altijd al een marteling voor je.

    Ik zal dit verhaal niet aan Rick laten lezen vanwege de grote spinnen. Ik wil graag ook nog naar Thailand en anders durft hij niet meer haha.

    Fijn dat je een leuke groep hebt! Lekker genieten daar meid! Ik hou je in de gaten ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janycke

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 17846

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 08 Maart 2015

Amerika

07 Januari 2015 - 09 Februari 2015

Nieuw Zeeland

16 November 2014 - 07 Januari 2015

Australië

23 Oktober 2014 - 15 November 2014

Rondreis Thailand

03 September 2012 - 04 Februari 2013

Curaçao

Landen bezocht: